Tuesday, February 2, 2016

NOVOMEŠKI ODGOVORI: VIKTORIJA TEKSTOR, otroška arhitektka

Viktorija je mlada arhitektka, ki v Novem mestu vodi projekt Arhitektura in otroci. Ta najmlajše spoznava z okoljem, v katerem živijo, jim ga pomaga razumevati ter ga spreminjati v lepšega in prijetnejšega. Novo mesto bo zato morda čez leta in generacije za življenje svojih meščanov še precej boljše. 

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Kdo vam je izbral ime in zakaj takšno?
Ime sem dobila po moji mami, izbral ga je oče. Očitno je bil zelo zaljubljen;)

Kje živite?
Na Malem Slatniku.

Kje bi radi živeli?
Nekje v bolj ruralnem okolju. Kjer čez dan skoraj ne slišiš avtomobila, kjer ti dobro jutro zaželi srna, ki je prišla pogledat, če je na tvojem vrtu zraslo kaj okusnega, kjer je v bližini gozd in potok, IN ljudje, ki ljubijo svojo zemljo in življenje nasploh. Preden sem se s svojo družino zaradi prostorske stiske preselila na Mali Slatnik, je bilo vse to moč doživeti na meni zelo zelo ljubem Hribu pri Orehku.

Kje pa bi bili zdajle najraje?
Nekje na toplem. Dolgotrajno hladno in vlažno vreme me zamori.

Vaš najljubši delček Novega mesta in njegove okolice?
V mestu je to Čajarna, sicer pa že prej omenjena vas Hrib pri Orehku.

S kje je za vas najlepši pogled na Novo mesto?
Pogled s Kandijske ceste na Breg, ko v mesto pomlad prinese barve...

Kateri je vaš najzgodnejši prijeten spomin v zvezi z Novim mestom?
Ocvrt krompirček na stari avtobusni postaji.

Kaj pogrešate iz novomeške preteklosti?
Zeleni park, ki ga je zamenjal sivi Novi trg.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Kaj si želite v novomeški prihodnosti?
Da bi se mladi po študiju iz Ljubljane, Maribora... vračali domov v Novo mesto, svoj žar in ideje o spreminjanju sveta pa vnesli tudi v novomeško realnost.

Kateri je najbolj romantičen predel v Novem mestu?
Breg in sprehajališča ob Krki.

Kakšen nasvet bi dali tujcu-turistu, ki prihaja v Novo mesto?
To poletje sem pri sprehodu čez mesto naletela na starejši par – bila sta turista iz Izraela. Že na prvi vtis zelo prijetna gospa (Nurit) in gospod (Šimon) sta me spraševala, kako se pride do Glavnega trga. Priznam, ravno prva zadrega, kako tujcema v angleščini uspešno razložiti, kam naj gresta, je bila razlog za enourni pogovor, ki se je končal z mojim predlogom, da se popoldne spet vidimo. Z avtom sem ju prišla iskat pred hotel Krka in potem smo se zapeljali čez celo mesto (Šimon ima težave pri daljši hoji), čez Krko v »podgurje« - do mojega vrta, ki ga rade obiskujejo srne (beri; Hriba pri Orehku :). Čez eno uro je Šimon naredil še nekaj posnetkov labodov pri gradu Otočec, kratek izlet pa je zvečer s kavo in pecivom pred hišo na Petelinjeku zaključila moja mati. Nurit in Šimon sta bila bolj kot nad samim mestom in prelepo okolico (očarala ju je zelena svežina gozda, kakršnega v Izraelu ni) navdušena, da sta lahko navezala osebni stik z nekom iz Slovenije. Naši družini sta ostali povezani z obljubo, da vrnemo obisk, do pred kratkih za računalnik neuka gospa Nurit pa občasno prek Skypa pokliče in povpraša, kako smo :)

Kateri kulturni dogodek v Novem mestu vas je v zadnjem letu najbolj navdušil ali navdahnil?
Najbolj mi je v spominu ostal literarno-glasbeni večer Sneguročka, ki se je zaključil s pogovorom z avtorico balade - Svetlano Makarovič - umetnico, ki jo globoko cenim. Lahko bi rekla, da zna njenega Miš Maša na pamet celo naš avto, tolikokrat se je že zavrtel med vožnjo...

V katere novomeške trgovine najraje zahajate?
Knjigarne so prostori, kjer se bi se z lahkoto zgubila za cel dan.

Kateri so vaši najljubši novomeški gostinski kotički?
Čajarna - Stari most me vsakič znova napolni s pravo energijo.

Kateri je po vašem mnenju najbolj zanemarjen del Novega mesta?
Ni ravno najbolj zanemarjen, a prave »duše« mu gotovo manjka – Novi trg.

Kaj Novomeščani premalo cenijo?
Zdravo kmečko pamet.

Kaj Novomeščani preveč cenijo?
Denar.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Katerih 5 ciljev bi najraje uresničili, če bi bili župan Novega mesta?
Reka Krka bi bila za par mostov bogatejša.
Arheološki park na Marofu bi s svojo zgodbo pritegnil vsakega obiskovalca našega mesta.
Mesto bi bilo prijazno do kolesarjev in pešcev.
Mestni avtobusni promet bi postal priljubljen in učinkovit način prevoza.
Projekt Arhitektura in otroci bi postal eden najbolj priljubljenih platform za otroško ustvarjanje.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Če bi celo Novo mesto zajel požar, kaj bi najprej skušali rešiti?
Otroke.

Komu je v Novem mestu najtežje?
Težko rečem. Sama imam izkušnjo, da mi je bilo po končanem študiju zelo težko priti iz Ljubljane nazaj v Novo mesto, ker tu nisem imela spletene družabne mreže. Imela sem občutek, da sem padla v črno luknjo :)

Kakšen je vaš življenjski motto?
Brez nič ni nič.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013


Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Kakšen bi moral biti življenjski motto Novega mesta?
V slogi je moč.

Kaj ste si kot otrok želeli postati, ko boste »veliki«?
Vzgojiteljica predšolskih otrok, učiteljica slovenščine, defektologinja, turistična vodička, frizerka, pravnica, arheologinja in pisateljica – naključen splet okoliščin me je zapeljal v povsem druge vode, na Fakulteto za arhitekturo.

Kaj je za vas sreča?
Izkusiti čistost dojemanja življenja. To (še) znajo majhni otroci. Če jim prisluhneš, te tega radi učijo.

V katerem času/obdobju bi najraje živeli?
V času, ko še ni bilo računalnikov, interneta in predvsem ...mobilnikov.

Kaj je vaše najljubše početje?
Ko še nisem imela svojih otrok, je bilo to branje – zastonj vozovnica v druge svetove;) Zdaj sem na koncu dneva zelo zadovoljna, če mi uspe kakšen »delaven pogovor« z mojim vrtom.

S čim se trenutno najbolj zavzeto ukvarjate?
Vzgoja mojih otrok se mi zdi najbolj pomembna in odgovorna naloga, kar jih imam.

V čem znate pretiravati?
V želji po odkrivanju novega – enostavno zmanjka mi časa za vse, kar me zanima.

Kaj oziroma kdo je največja ljubezen vašega življenja?
Moja družina.

Kaj je vaša največja ekstravaganca?
Da si kot mati treh otrok lahko vzamem prost vikend in »se grem ajurvedo, jogo ali biodinamiko«.

Imate kakšno neuresničeno željo?
Že kot deklica sem si želela znati vrhunsko igrati na klavir.

Če bi lahko, katera žival bi bili najraje?
Mačka.

Kaj ste po horoskopu?
Tehtnica.

Kateri talent bi imeli najraje?
Znati leteti. Morda sem prevečkrat gledala Supermana;)

Kateri obrok je za vas najljubši?
Vsak obrok, ki si ga pripravim sama. In začimbe so tisti dodatek, ki ne sme manjkati. Veliiiiiiko začimb. Predvsem pa tak obrok, ki so mu prihranjeni komentarji »Kaj pa spet ješ čudnega?!«

Katera je vaša najljubša beseda?
Vsaka, ki je izrečena iskreno.

Najbolj in najmanj priljubljen predmet v šoli?
Slovenščina, kemija.

Kaj bi danes svetovali sebi pri osemnajstih letih?
Ni važno, kaj si misli svet o tebi. Najdi svojo pot.

Najboljša/najljubša knjiga, ki ste jo prebrali?
Takih knjig je več. Tekom odraščanja, pa vse do danes, so me nagovarjale različne vsebine. V otroštvu sta me najbolj prevzela Pika Nogavička in Ostržek. Še zdaj me zelo pritegne kvalitetna otroška literatura, podprta z dobro ilustracijo. Med mojimi najljubšimi slovenskimi ustvarjalci so Svetlana Makarovič, Anja Štefan, Marjan Manček in Gorazd Vahen. Od tujih pa Sven Nordqvist s svojim mačkom Findusom ter Bill Watterson s Calvinom in Hobbsom.

Vaša najljubša risanka?
Čebelica Maja.

Vaša najljubša barva?
Cela mavrica. Iz nje pa bi najprej potegnila vijolično, oranžno in zeleno.

Vaš najljubši vonj?
Vonj jasminovega čaja, ki ga pijem v družbi s prijateljico ali prijateljem.

Najljubša sladkarija?
Krajec kruha zvečer na kavču ob gledanju dobrega filma.

V čem ste najraje oblečeni?
V barve.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Od česa ste bili v življenju najbolj "zadeti"?
Klišejsko, a res - od ljubezni.

Kaj vas nasmeji?
Črn humor. Moja sestra Katja in sestrična Alenka sta izvedenki v njem.

Kaj vas užalosti?
Prava žlehnoba.

Najpomembnejše, kar so vas naučili starši?
Naj uporabljam zdravo kmečko pamet :)

Najpomembnejše, kar ste ali želite vi naučiti svoje otroke?
Ljubezen do narave.

Kateri je najboljši nasvet, ki ste ga kdaj dobili?
Moj oče je zakladnica (zdravih kmečkih;) nasvetov, nanj se lahko vedno obrnem, saj me razume, ker sva si podobna. On zna hitro (na trdo) postaviti stvari na pravo mesto. Mati uporablja mehkejši, a nič manj učinkovit način komunikacije. Če se preveč obremenjujem s svetom okoli sebe, je očetov priljubljen stavek: Pusti druge, brigaj se zase!

Česa se najbolj bojite?
Smrti.

Katera je vam najljubša človeška lastnost?
Dobrota.

Za kateri športni klub navijate s srcem?
Nisem kaj prida športni navijač. Če že, me pritegnejo smučarji ter umetnostni drsalci.

Kako in kje se rekreirate?
V jogi sem našla način za celoten »servis« telesa in duha. Sicer pa za mojo »na izi« rekreacijo skrbi labradorka Orka, ki me rada pelje na sprehod v bližnji gozd. Dovoli mi, da jo spremljam, medtem ko bere/ovohava vaški pasji časopis ob gozdni poti do Palčkovega gradu (kot sem z mojimi otroki poimenovala kup krasnih, z mahom poraslih skal) - deset minut hoda stran od naše hiše.

Katera je vaša najljubša jed in pijača?
Ne morem se odločiti, kaj je bolj okusno - rižota s šparglji ali ajda z gobicami? Zadnje čase pa najraje pijem vroč čaj iz začimb (janež, cimet, klinčki, lovor, poper, koriander), obarvan z riževim mlekom in posladkan z medom.

Kakšen je vaš odnos do cvička?
Če že, potem raje izberem sladka (ženska) vina.

Katera menite, da je vaša najbolj opažena značilnost?
Ljubezen do otrok.

Kaj (ali kdo) vas je najbolj zaznamovalo v življenju?
Moj oče. V otroštvu nisva imela dobrega odnosa. Zdaj, ko sama sebe bolje poznam, ga lažje razumem, s svojim pogledom na svet in nasveti mi je v veliko oporo.

Kaj vam je bilo v življenju najtežje narediti?
Spoznati sebe.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Kje ste bili nazadnje na počitnicah?
Med prvomajskimi prazniki smo bili ves čas doma. Vreme je bilo končno tako lepo in toplo, da smo večino dneva preživeli zunaj. Otroci so se igrali okrog hiše, z možem sva delala na projektu »vrt«. To so bile prave počitnice.

Katero je vaše najljubše tuje mesto? Zakaj?
Rovinj. Nanj me vežejo lepi spomini iz študentskih let.

Kam bi najraje povabili svojega prijatelja na večerjo v Novem mestu ali okolici?
Dobrega prijatelja bi pogostila doma.

Kaj bi tam jedla?
Odvisno od njenega/njegovega okusa. Jaz bi pripravila bolj vegetarijanske jedi, Sandi (mož) pa bi bil pri žaru.

Kako sami pripomorete k čistejšemu okolju v mestu?
Doma se učimo ločevati odpadke.

5 vaših najljubših Novomeščanov?
To so ljudje, katerih način življenja in delo je zame zelo navdihujoč: koordinatorka projektov pri DRPD Tina Cigler, arhitektka Natalija Zanoški, učitelj joge Matjaž Duh, lastnica Čajarne Jana Murgelj in vrtnar Zvone Blažič.

5 po vašem mnenju danes ali v zgodovini najpomembnejših Novomeščanov?
Mitja Ličen, Nina Štampohar, Irena Yebuah Tiran, Rosana Hribar, Gregor Luštek in Marijan Dović so ljudje, iskreno predani svojemu delu, našemu mestu ogromno dajejo...

Kaj Novo mesto najbolj loči od drugih mest?
Bogata arheologija.

Po čem je po vašem mnenju Novo mesto v Sloveniji najbolj znano?
Dvomim, da je pojem »Mesto situl« glasnejši od Revoza, Krke in cvička. Sicer pa si želim, da bi bilo naše mesto bolj znano po svoji pozitivni naravnanosti in gostoljubnosti, kot po tem, kaj lahko... prodamo.

Kaj bi Novemu mestu najbolj pomagalo pri razvoju?
Mladi naj dobijo več možnosti za odločanje in ustvarjanje.

Na kateri svoj dosežek v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Na pozitiven odziv otrok na projekt »Arhitektura in otroci«.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Na kateri dosežek Novega mesta v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Na začetku intervjuja sem mislila, da bodo na koncu najlažja vprašanja;)

Katere so 3 vaše najljubše pesmi iz novomeške glasbene zakladnice?
Dan D, Roke Corcoras Jazzinty Minor Swing PopMLAD, Le naprej, Tokac

Kaj bi radi povedali o Novem mestu, pa doslej niste?
Novo mesto ni črna luknja, kot se mi je zdelo, ko sem po študiju prišla iz Ljubljane. Mesto je v resnici veliko bolj živo kot se zdi na prvi pogled. Ko vidiš možnost, da lahko nekaj izboljšaš, zavihaj rokave. Ker brez nič res ni nič.

Foto: Tomaž Levičar, 05/2013

Intervju: Viktorija Tekstor in Tomaž Levičar
Fotografije: Tomaž Levičar
2013, maj

No comments:

Post a Comment